اعتراض به رای کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی

کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی

مستند به ماده ۱۴۴ قانون امور گمرکی به منظور رسیدگی به اختلافات ناشی از ارزش کالا ، تشخیص تعرفه ، جرائم به‌جز موارد قاچاق و مقررات گمرکی کمیسیون های بدوی و تجدیدنظر حل اختلافات گمرکی تشکیل می گردد.

این کمیسیون ها متشکل از ۵ نماینده به شرح ذیل می باشد:

  • نماینده وزارت امور اقتصاد و دارایی
  • نماینده قوه قضائیه
  • نماینده وزارت صنعت و معدن
  • نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
  • نماینده گمرک
مشاوره تخصصی
درصورت نیاز به مشاوره حقوقی فرم زیر را تکمیل نمایید
وکلای مجرب ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت

به عنوان مثال در خصوص یکی از اختلافات شایع که توسط کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی قابل رسیدگی می باشد می‌توان به این مورد اشاره کرد که گاهی شرکتی که درزمینه واردات کالا فعالیت می نماید اقدام به اخذ ارز با نرخ دولتی مینماید و یک کالای به خصوصی را وارد می نماید مطابق قانون بعد از واردات می بایست ارزش دقیق کالای وارد شده به گمرک اعلام شود اما گاهی پیش می آید که واردکنندگان مبلغ کمتری از واقعیت را ابراز می کنند و بعد از بررسی توسط گمرک و اطلاع از این امر به دلیل تخلف صورت گرفته و تشکیل پرونده موضوع جهت رسیدگی و تعیین مابه‌التفاوت ارزش کالا به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی ارجاع داده می شود.

روند رسیدگی به اختلافات گمرکی چگونه است؟

در ابتدا پس از تشکیل پرونده به شخص ذینفع ابلاغ می شود که دفاعیات خود را به صورت کتبی بیان و در تاریخ مشخص شده در جلسه رسیدگی حضور پیدا کند. پس از آن کمیسیون بدوی اقدام به صدور رأی می نماید که مطابق قانون و آیین نامه اجرایی امور گمرکی این رأی می بایست مستدل و مستند به قانون و در مواردی که نیاز به کارشناسی تخصصی می باشد صادر شود که متأسفانه در بسیاری از آرای صادر شده عدم رعایت این موارد قابل مشاهده است. پس از صدور رأی توسط کمیسیون بدوی در غیر از مواردی که آرای صادره قطعی است ، ذینفع می‌تواند به کمیسیون تجدیدنظر اعتراض نماید .

آیا می‌توان به آرای صادره از رسیدگی به اختلافات گمرکی در دیوان عدالت اداری اعتراض نمود؟

مستند به ماده ۱۰ و ۱۱ قانون تشکیلات . آیین دادرسی دیوان عدالت داری اشخاص مقیم ایران ظرف مهلت ۳ ماهه و اشخاص مقیم خارج از ایران ظرف مهلت ۶ ماهه می‌توانند به آرای کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی در دیوان عدالت اداری اعتراض نمایند.

رسیدگی دیوان عدالت اداری در این موارد چگونه است؟

همان‌گونه در سرفصل‌های گذشته توضیح داده شد رسیدگی دیوان به‌صورت شکلی است. بدین معنا که دیوان عدالت اداری بررسی می‌کند که آیا رأی صادره توسط کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی مطابق با قانون صادر شده است یا خیر؟

در صورتی که دیوان تشخیص دهد که رأی صادره واجد ایراد و اشکالی می باشد به عنوان مثال این امر را احراز کند که کیفیت ابلاغ و اخذ دفاعیات ذینفع به درستی انجام نشده است و اصطلاحاً اصل تناظر رعایت نشده است ضمن نقض رأی صادر شده پرونده را جهت رسیدگی مجدد و رعایت موارد ذکر شده در رأی دیوان به کمیسیون هم عرض رسیدگی به اختلافات گمرکی ارجاع می‌دهد.

و در صورتی که رأی صادره را صحیح تلقی کند ضمن صدور حکم به رد شکایت آن رأی را تائید می‌نماید.

به عبارت خلاصه‌تر:

پس از ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری دو تصمیم اتخاذ خواهد شد:

  1. حکم به ورود شکایت و الزام هیئت هم‌عرض به رسیدگی مجدد
  2. حکم به رد شکایت

که هر دو این آرا قابل تجدیدنظرخواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری می‌باشد.

لازم به توضیح است که رسیدگی در دیوان عدالت اداری غیرحضوری می‌باشد و در صورت نیاز است که طرفین توسط شعبه دعوت می‌شوند. گروه وکلای دیوان عدالت اداری علاوه بر تنظیم دادخواست و لوایح موردنیاز جهت اخذ آرای مثبت در پرونده‌های مطروحه در دیوان عدالت اداری اعم از هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری،کمیسیون ماده صد و هیئت‌های بدوی تشخیص مطالبات و هیئت‌های تجدیدنظر تشخیص مطالبات تأمین اجتماعی و کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی….. سعی بر حضور نزد قاضی محترم رسیدگی‌کننده و ارائه توضیحاتی به‌صورت شفاهی دارد، چراکه همان‌گونه که پرواضح است تأثیر صحبت حضوری به‌مراتب بیشتر از ارائه توضیحات کتبی است و به‌دفعات و تجربه در پرونده‌های گذشته این امر ثابت‌شده است.

در چه شرایطی کمیسیون تجدید نظر برای رسیدگی به اختلافات گمرکی تشکیل می شود؟

در صورتی که چند شرط برقرار باشد، کمیسیون تجدید نظر مکلف به تشکیل جلسه خواهد بود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • برای رسمیت بخشیدن به جلسه، حضور تمامی اعضا الزامی است و با رای اکثریت کل یعنی ۳ نفر مصوبات معتبر خواهد بود.
  • رای کمیسیون بدوی در مهلت بیست روزه مورد اعتراض قرار گرفته باشد؛ چرا که به درخواست های تجدید نظر خارج از موعد قانونی توجهی نخواهد شد.
  • صلاحیت ریالی کمیسیون برای ورود به پرونده ها بر اساس ما به التفاوت بین مبلغ رای کمیسیون و مبلغ مورد قبول مودی بدون احتساب جریمه باید بالا تر از پنج میلیون ریال باشد.

اعضای کمیسیون تجدید نظر چه کسانی هستند؟

کمیسیون تجدید نظر رسیدگی به اختلافات گمرکی شامل اعضای زیر خواهد بود:

  • یکی از قضات عالی رتبه که توسط رئیس قوه قضائیه انتخاب می شود.
  • یکی از کارمندان عالی رتبه و ارشد وزارت اقتصاد و امور دارایی که توسط شخص وزیر انتخاب می شود.
  • یک کارمند عالی رتبه از وزارت صنعت و معدن و تجارت که توسط وزیر انتخاب می شود.
  • یکی از معاونین گمرک ایران که توسط رئیس گمرک انتخاب می شود.
  • یک نفر از اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و یا یک نفر از اعضا هیئت رئیسه اتاق تعاون به انتخاب روسای اتاق ها

این اعضا بر اساس ماده ۱۴۷ قانون جدید و به موجب احکام رسمی اداری برای مدت دو سال انتخاب می شوند.

آیا برای اعتراض به رای کمیسیون اختلافات گمرکی می توان از وکیل کمک گرفت؟

گاهی مواقع روند رسیدگی به پرونده های مربوط به اختلافات گمرکی پیچیده شده و نیازمند تخصص و زمان بیشتری برای رسیدگی خواهد بود. در این مواقع اشخاص می توانند از یک وکیل متخصص در این زمینه کمک بگیرند تا بتوانند مسیر پرونده را به شکل بهتری طی کنند و موجب تسریع در روند پرونده شوند.

 وکلای متخصص با دانش و تخصصی که در زمینه قوانین گمرکی دارند، می توانند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار موکل خود قرار دهند. همچنین در مواقع لزوم راهکار های مناسبی را جهت پیشبرد پرونده ارائه کنند. علاوه بر این وکلای متخصص می توانند دادخواست مناسبی را برای موکل خود آماده نمایند و کمک بسیاری به پرونده نمایند. همچنین وکلا می توانند پیگیری پرونده در کمیسیون را به طور کامل به دست گرفته و به تنهایی پرونده را پیگیری نمایند.

ویژگی های وکیل مناسب برای اعتراض به رای کمیسیون اختلافات گمرکی

اشخاص ذی نفع جهت اعتراض به رای کمیسیون اختلافات گمرکی بایستی به دنبال وکیلی بگردند که ویژگی های لازم برای این کار را داشته باشد. در واقع اشخاص باید بهترین وکیل را انتخاب کنند تا بتوانند در پرونده مورد نظر به موفقیت برسند. از جمله ویژگی های مهمی که یک وکیل برای پیگیری پرونده حل اختلافات گمرکی باید داشته باشد به قرار زیر می باشند:

  • قدرت بیان بالا
  • سابقه کاری مناسب
  • برخورداری از دانش کافی
  • داشتن اعتبار بالا در میان مردم

با انتخاب وکیلی که ویژگی های مذکور را داشته باشد می توان اطمینان بیشتری برای پیروزی در پرونده داشت. توجه داشته باشید که انتخاب بهترین وکیل به معنای پیروزی صد در صدی در پرونده نخواهد بود؛ بلکه در وهله اول قانون است که همه چیز را تعیین می کند.

بهترین وکیل برای اعتراض به رای کمیسیون اختلافات گمرکی

بهترین وکیل اعتراض به رای کمیسیون اختلافات گمرکی وکیلی است که ضمن داشتن تسلط بر قوانین گمرکی بتواند در اسرع وقت به رای های صادر شده در تمام مراحل اعم از بدوی و تجدید نظر اعتراض نماید. توجه داشته باشید که معمولا پرونده یک شخص زمانی به هیئت حل اختلاف ارسال می شود که در آن فرد با اداره گمرک به هر دلیل به مشکل خورده باشد و نتوانسته باشد مدارک کافی در خصوص میزان عوارض خروج و … ارائه دهد. از این رو فرد به دنبال شخص متخصصی می گردد که بتواند با داشتن دانش مربوطه این مشکل را حل کند.

در هیئت حل اختلاف ممکن است به دلایل مختلفی رای علیه شخص صادر شود. در این حالت در صورتی که فرد از وکیل متخصص استفاده نکند، به طور صد در صدی حکم وی قطعی خواهد شد، که در این صورت بایستی عوارض مشخص را پرداخت کند. در این مورد اگر یک وکیل متخصص پرونده را به دست گیرد قطعا می تواند رای صادره را تغییر داده و پرونده را به نفع موکل خود خاتمه دهد. حال اگر باز هم رای علیه فرد مذکور صادر شود، وکیل وی می تواند نسبت به رای صادره در دیوان عدالت اداری شکایت نماید.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در این مطلب اشاره شد، ممکن است گاهی مواقع بین سازمان گمرک و صاحبان کالا مشکل و اختلافاتی پدید آید. برای رسیدگی به این اختلافات کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون اختلافات گمرکی تعیین شده است. در این کمیسیون ها پرونده های مربوط به اختلافات گمرکی مورد بررسی قرار می گیرد و رای لازم صادر می گردد. افراد امکان اعتراض به رای کمیسیون اختلافات گمرکی را خواهند داشت و می توانند با برخورداری از وکیل متخصص در این زمینه پرونده را به نفع خود پیش ببرند.

گروه وکلای دیوان عدالت اداری با داشتن بهترین و مجرب ترین وکلا می تواند در این زمینه به شما عزیزان کمک کند. در صورتی که نیاز به مشاوره و اعطای وکالت پرونده خود به وکیل متخصص را دارید می توانید با مشاوران ما در این موسسه تماس بگیرید و با خیالی آسوده به نتیجه مطلوب خود برسید.

پاسخ به این دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ایمیل خود را وارد نمایید

برای ارسال دیدگاهتان از شما متشکریم